Monday, November 8, 2010

Apam Balik


>>>Angkut dari umah fotopages aku...

APAM BALIK
Sumber: ms oreo @MyR

Bahan:(dpt 2 keping besar,tebal)

2 cawan tepung gandum
½ cawan gula *aku wat 1/4 cwn je
1 sudu teh soda bicarbonate *aku wat 1/2 st
1 sudu teh baking powder
Sedikit pewarna kuning *tak letak pun,nmpk ori skit
1 biji telur
1½ cawan air
Bahan tabur : Kacang tanah yang sudah dikisar,jagung tin,gula,butter

Cara:
1. Blend gula + telur hingga kembang,
2. Masukkan soda, bkg pwder, air. Blend hingga sebati.
3. Masukkan tepung dan blend lagi sehingga sebati.
4. Tuangkan 2 senduk adunan tadi hingga memenuhi non stick pan,*means makin besar pan tu makin nipis la apam tu,so kalo pan tu besar buh la 3 senduk,agak2 biar nmpak setebal org jual tu.
5. Biarkan seketika & sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur di atas.*aku tutup pan biar masak sekata apam tu..
6. Apabila cukup masak, angkat dan dilipat dua sebelum dipotong.
**sekeping apam balik tu aku tabur coklat rice semeriahnye esp for da kids..nyumm..nyum

No comments:

Post a Comment