Thursday, November 18, 2010

Kuah Kacang



Salam AidilAdha...sempena raya haji ni nak share menu nasi impit kuah kacang...tapi kat umah ni bukan time raye pun aku buat jugak, selalunya sbg breakfast..sib baik cik abe hubby pun minat jugak kuah kacang ni..so senang la...bukannye susah pun nak buat kuah kacang ni..fokus pada kuah kacang la..nasi impit just rebus je yg segera tu..

Kalo ikut citarase aku..kuah kacang yg sedap mesti kacang tu rangup..bila kunyah tu tak la rase lemau je..xsyok..lagi satu aku suka guna lesung batu dr pakai blender..coz kacang tu tak hancur sgt..suke dia kasar2 gitu...sebab tu memang puas hati kalo buat sendiri..sbb tekak aku byk songeh aka mengada2 kalo bab makan kuah kacang ni...

So far kalo nak makan sate yg memenuhi citarase aku ade 2 tempat yg best (tak termasuk Satay Kajang) yg penah aku jumpa sekitar kl ni..1)kat Restoran Urat Keting, Bangi 2) Food court kat Bandar Baru Salak Tinggi..satay yg sedap plus kuah kacang yg memang masyukkk kat tekak aku,warna pun menarik..baru ngamm..
ehhhh..apsal aku melalut becerita pasal satay plak ni ekkk..(tanda nak gi makan satay kutttt;))heheheh...

KUAH KACANG
Sumber: fp Kak Hanieliza

Bahan:
1/2 kg kacang tanah..goreng ..buang kulit..tumbuk kasar/pecah2*aku beli kcg yg dah buang kulit tu..senang..
1/2 cawan air asam jawa
1/2 cawan gula merah *guna gula nise kelantan
1/2 cawan minyak
garam secukup rasa

bahan mesin
5 sudu besar cili mesin
4 batang serai* 2batang je
1 inci halia *tak letak
1/2 inci lengkuas *tak letak
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 biji buah keras *4biji


Cara:
1. Tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan garing.
2. Bila dah naik minyak masukkan air asam jawa dan kacang. Tambahkan sedikit air jika pekat sangat.
3. Masukkan gula dan garam secukupnya. Masakkan dengan api perlahan sehingga naik minyak.
4. Hidangkan dengan nasi impit.

No comments:

Post a Comment