Friday, October 29, 2010

Puding Roti Caramel


Ada 2 rcp puding roti karamel yg penah dicuba..1st yg aku amik dr blog cik epal..rcp ke2 dr chef/sifu kak hanieliza..kedua-duanya mmg best tp aku slalu mengunapakai rcp yg 1st sbb cuma guna 4 keping roti shj..rase dia pun lebih kurang same..

Selalunya buat puding roti ni utk menghabiskan stok roti yg hampir menoupose gitu heheh..yg nak expired la kiranya..kalo xbuat cmni jawabnye roti tu akan expired n bakal menjadi rezeki kpd ikan2 di tasik putrajaya la jawabnye..babang n dedek suka sgt la kalo bab2 peragihkan roti pd ikan2 kat tasik tu;))
ok pd anda sekalian silalah cuba rcp ni..kredit pada kedua empunya rcp cik epal n chef liza..

PUDING ROTI CARAMEL/GULA HANGUS(1)

Bahan:

1 tin susu cair
4 keping roti *aku carik2kan
4 biji telur *aku guna 2 biji je
1 cwn gula *aku buat 1/2 cwn
2 sb gula (jadikan gula hangus) *aku buat 4sb
sedikit esen vanila

Cara:
1. Gula dihanguskan terus dalam loyang. Kacau hingga keperangan. Sejukkan.
2. Kacau semua bahan hingga sebati.
3. Tuang dalam loyang yg tersedia gula hangus tadi. Kukus 1/2 jam.

Nota auntiesukitchen:
- aku suka mcm byk berkuah gula hangus tu,so lebihkan gula utk gula hangus.
- aku tambah browning utk jdkan gula hangus tu color gelap.
- pernah juga bakar puding ni, best jugak, tapi xbakar lama sgt takut jadi keras.


PUDING ROTI CARAMEL/GULA HANGUS (2)

Bahan A:
1/2 cawan gula ..dicairkan dalam loyang yg nak dikukuskan nanti

Bahan B:
1 buku roti [10 keping]
1 tin susu cair
1 tin air buah dari fruit cocktal/peach *aku guna peach
2 biji telur
1/2 cwn gula
2sb tepung kastard
1st esen vanila

Hiasan:
1 tin buah koktel/peach

Cara:
1. Panaskan kukusan.
2. Gaul rata semua bahan B kecuali fruits cocktal dan tapis.
3. Masukkan bancuhan kedalam loyang yg ada gula yg telah dicairkan.
4. Tutupkan loyang dengan plastik glaze nipis.
5. Kukuskan selama 30 minit.
6. Sejukkan dahulu baru di terbalikkan dalam pinggan besar.
7. Susunkan dengan perlahan-lahan isi buah fruit cocktail atau buah peach.

No comments:

Post a Comment